Efectul teatrului

Unul dintre primele spectacole pe care le-am văzut în București a fost Portretul doamnei T., spectacolul final al Olgăi Tudorache. Acum caut și răscaut (care nu e un cuvânt) tot ce se poate despre un spectacol jucat când părinții mei erau mici și nu știau nimic despre viață. E un spectacol pus în scenă în 1977 și este o adaptare după o piesă scrisă în 1964. Ceea ce e ciudat, piesele clasice erau încă la mare căutare, piese complicate, dar care nu atrăgeau atenția cenzorilor, ci aduceau doar premii și aveau cronici laudative. Dar Efectul razelor gamma asupra anemonelor e ceva mai mult de atât. Olga Tudorache joacă rolul mamei, iar minunata Rodica Negrea rolul lui Tillie – Rodica Negrea face vocea tuturor personajelor feminine drăgălașe de pe toate canalele de desene animate din România. Dacă nu am știut cum arată, vocea i-o știam prea bine. Spectacolul nu are „șopârle” așa cum le spune A, dar noi căutăm oricum semne ale rebeliunii împotriva comunismului în fiecare detaliu care ni se pare mai nelalocul lui. Vrem să găsim rebeliunea și vrem să credem într-un moment teatral complet. Pentru prima dată creez un website (pe o platformă dată, fără lupte prea mari cu tehnologia), dar învăț lucruri noi.

În cercetarea acestui spectacol ni s-a permis să accesăm arhivele Teatrului Mic. Aici am văzut fotografii și cronici ale acelor ani, scrise într-o manieră pe care am mai auzit-o doar în cărțile de istorie. A fost o experiență fascinantă, aș vrea să mai lucrez în cercetarea mai multor spectacole, măcar pentru acces la dosarele din teatre.

Arhiva Teatrul Mic (2).JPG

